Thursday, 12 December 2019 13:32

12 Worst Trolls of the Year

2019 unfortunately took off where the last year left us, with many examples of individuals and entire media outlets spreading anti-religious and racist views. We’ve created a countdown of some of the worst perpetrators of the year: 

 

12 2

In number 12, we have the Belgium paper Doorbraak who published an article recounting a speech Wim de Wit made at an IJzerwake event in which he claimed “In principle, freedom of expression still applies, except when it comes to Muslims, Negroes, holibi’s [homosexual, lesbian and bisexual individuals], Transgender people, transvestites, Gypsies, feminists and certain politicians.”. Read our article where we criticise Doorbraak for their lack of journalistic criticism of the speech.

 

11

In 11th place, we have the French TV Channel LCI, which broadcast an episode of ’24 Pujadas’ where they invited Robert Ménard  (known for his racist, anti-migrant and anti-Muslim stance) along with Guillaume Tabard (editor-in-chief of Le Figaro) onto the show, where Tabard said ‘We had lived through deadly Islamist terrorism in France, so if we want to keep score, we are not yet even’. Read our article on why LCI’s decision to include these guests and the statement is insensitive and wrong.

 

 

10

In 10th place, is the Hungarian public service website Hirado for reporting a government press conference on Brussels’ distribution of migrant cards. Despite the government spokesman suggesting that the recipients of this financial assistance were ‘anonymous’, and that there might be some ISIS members involved, Hirado decided not to critically report on this discriminatory rhetoric, thus allowing the Islamophobic statements to appear factual. 

 

  

 9 1

Coming in at number 9 is the Belgium party Vlaams Belang for their Islamophobic rhetoric in November. When an asylum centre in the city of Bilzen was torched down, many assumed it was supporters of Vlaams Belang due to their protests on the site a few days prior. Their party leader was outraged by the assumptions but used his speech to spread anti-Islam views and that Islamisation of the country would be supported by his opponents.

 

 

8

Greek lifestyle magazine ‘Athens’ is in at number 8, for publishing an article where the author suggests that ‘Jewish banks’ are partially a cause of the Greek debt. This article displays blatant antisemitism, promoting dangerous antisemitic theories and furthering well-established conspiracy theories.

 

 

7

In 7th place, is the French online newspaper Atlantico, for an article published about the Decathlon – Hijab controversy, where the sports chain created a ‘running’ hijab, which caused a backlash on social media by people claiming it was an example of the ‘Islamisation’ of France. The article’s headline suggested the hijab was a ‘victory for the Muslim Brotherhood’, thus spreading anti-Muslim sentiment.

 

 

6

In at number 6 is PI News, a far-right German news website, which discusses the latest birth rate figures, and suggests that the rise in foreign-born babies reflected the ‘Islamisation’ of Germany and Europe. It also states the number of ‘true’ Germans is lower than what the figures reveal. Using these far-right tropes, the article spreads strong anti-Islam ideas, and encourages its readers to agree with them about the scale of the ‘problem’. 

 

 

5

Number 5 is another entry from Hirado, along with its sister public broadcaster MTI, and it is due to their spreading of fear-mongering lies on refugees, stating in an article that ‘40,000 migrants are about to set off from Turkey and Greece towards Central Europe, to be joined along the way by many more’, followed by multiple similar stories on the subject.

 

 

4

In number 4, is the Belgium group Vismooil’n VZW for their extremely antisemitic float which displayed caricatured orthodox Jews with several antisemitic features, including long ugly noses, bags full of cash and coins and rats in their dresses, while attending the annual Carnival parade in the Belgian city of Aalst. TV broadcasters and city officials barely made any comments on its antisemitic nature.

 

 

3

In 3rd place, is the British far-right news site Politicalite. The article reads like a conspiracy theory and uses many of the well-known far-right tropes such as the ‘Great Replacement’ theory. It is written by Bethany Helmsley, who also writes for a blog called ‘Spotting The Serpent’s Tail’ where they recently published a post calling for ‘for the “cleansing” of those who make Britain multicultural.’ 

 

 

2

German paper Der Spiegel just misses out on top spot, settling for second place. The article suggests it was an ‘investigative piece’, but it used well-known anti-Semitic tropes to push an anti-Jewish narrative, specifically in reference to two lobby groups which they suggested had influenced German politicians. 

 

 

 

1 

And our troll of the year goes to – Rod Liddle and the Spectator. In November, columnist Rod Liddle had an article published in the right-wing paper, suggesting that ‘Muslims should be prevented from voting in the next general election’ causing outrage on social media for its clear Islamophobic comments. Following the backlash, Riddle defended himself by saying that his suggestions were ‘patently a joke’, despite the multiple examples of Islamophobia in his work prior to this.

 

 

Published in Articles

UK populist and far-right website TR.news published an article claiming that there is a ‘Muslim vote’ campaign which is threatening British democracy. This is UK’s media monitoring highlight for November.

Published in Media monitoring

On 19th September 2018, Belgium’s leading progressive francophone daily Le Soir published a video-guide to the upcoming elections. Among other information, their video claimed that around 130,000 foreign citizens have been fraudulently registered as voters.

Published in Complaints

After a Scout master was fired for his Islamophobic remarks, the Daily Mail gave him a platform to share his hateful views, and painted him in a positive light. This is the UK's media monitoring highlight for September 2018.

Published in Media monitoring

In an article describing an incident involving a nine-year-old migrant child and a knife, a German magazine repeatedly linked Islam with violence. This is Germany's media monitoring highlight for September 2018.

Published in Media monitoring

On live French TV, Charles Consigny claimed that those from minority groups have an easier path to success, and that 'native' French people are suffering because of it. This is France's media monitoring highlight for September 2018.

Published in Media monitoring

A Greek newspaper ran a sensationalist front page story calling immigrants cannibals, without any legitimate sources. This is Greece's media monitoring highlight for September 2018.

Published in Media monitoring

In June this year, the self-described “independent patriotic newspaper of all Greeks” Makeleio published an anti-Semitic, Islamophobic, nationalist and homophobic tirade against the current mayor of Thessaloniki Yiannis Boutaris. 

Published in Complaints

The Greek newspaper Eleftheri Ora has been served a formal complaint by the Greek partner of Get The Trolls Out, Symbiosis. The complaint relates to an article printed in Eleftheri Ora on May 22, 2018 in which it states that the Greek government is considering granting voting rights to immigrants living permanently in Greece.

Published in Complaints

An anti-Muslim biased photo on the Belgian news outlet La Libre has been replaced after the European Forum of Muslim Women (EFOMW) sent a complaint to the newspaper. The photo was illustrating an article about a functionary, in the town of Malines, Belgium, who cancelled a civil marriage ceremony because the bride refused to shake his hand on account of her Muslim religious belief. 

Published in Complaints
Page 1 of 2